Nejsem si jistý, jestli jsme my Evropané víc lidé nebo spotřebitelé. Jisté je, že jsou to dva zcela rozdílné živočišné druhy, které mají pramálo společného. U většiny z nás se může jednat i o vnitřní souboj mezi spotřebitelským a lidským já. Pokud jsme z větší části spotřebitelé, myslím, že je důležité přečíst si návod k použití, neboť to je to jediné, čemu spotřebitel rozumí.
Každý den si kupujem spoustu zbytečností a některé z nic ve svém balení (nebo na obalu) obsahují papírek s nápisem "návod k použití". Víte, co má společného ten "návod k použití" s biblí? Hlavně to, že je často odhozen stranou bez přečtení.
To jsem takhle jednou kupoval pračku a suveréně jsem ji zapojil a začal prát bez přečtení návodu s hrdostí na své dosud netušené instalatérské dovednosti. Jenomže jsem neodšrouboval "převozní" šrouby - pračka pak skákala jako klokan a skoro se probořila o patro níž i když jsem se na ní snažil sedět (bylo to rodeo jako blázen). Po prvním praní jsem si zahambeně přečetl ten "nudný" návod, šrouby vyšrouboval, a od té doby je to OK (mimochodem, na ty převozní šrouby dávejte bacha, jestli kupujete pračku!). Pračku jsem používal tak, že hned první praní prala špatně a skoro jsem ji odrovnal.
Ve většině návodů k použití je napsáno: pokud používáte v rozporu s návodem, nelze uplatnit reklamaci. Pokud bych reklamoval mikrovlnku s tím, že jsem v ní například sušil kočku a ona pošla, asi by se mi v prodejně vysmáli (pokud nežiji v USA, tam bych vysoudil majlant).
Pokud jsme již více spotřebiteli než lidmi (což je náš dost velký evropský problém), možná by stálo za to vzít bibli, škrtnout nápis "bible" a napsat tam "návod k použití člověka" - možná to je překlad slova "bible" do jediného jazyka, kterému my jako spotřebitelé ještě rozumíme. Stačí si plus mínus přečíst desatero a Nový zákon a víme, jak sami sebe užívat, pokud jsme již v tak pokročilém stádiu, že sebe samé již taktéž považujeme jako jakýsi "produkt" či "věc".
A jestli zjistíme, že sami sebe užíváme v rozporu s návodem, nestěžujme si, prosím, na reklamačním oddělení. Callcentrum je tím přetížené - a pokud ve svých modlitbách ala reklamacích sami vědomě uvádíme, že sami sebe "nepoužíváme" v souladu s návodem k použití, neboť to není zrovna v módě nebo se nám to zdá zastaralé, operátor callcentra nejspíš pokrčí rameny a nemá nám moc co říct krom toho, že se nejdřív máme začít užívat v souladu s návodem a pak teprv zavolat (nebo si ten návod nejdřív aspoň přečíst).
Je to asi stejné jako kdyby bylo moderní nosit kabát v létě a potom si výrobci neustále stěžovat, že kabát je vadný, neboť se v něm moc potíme. Co na to asi může operátor callcentra říct?
Člověk je pořád stejný, mění se jen "duch doby" - a pokud nám radí, ať se (nebo "si") užíváme v rozporu s "návodem k použití", je to to samé, jako by nám radil, ať pereme se zašroubovanými převozními šrouby, sušíme kočky v mikrovlnce a nosíme plavky v zimě a kabáty v létě. Prostě totální blbosti.
Nezapomeňme, že Ježíš přišel spasit lidi a ne spotřebitele.
Hehe, s tou pračkou se mi stalo to samé :D Tak už aspoň vím, že nejsem úplný debil :-)
díky, dobrý článek
dobrá myšlenka, ale zbytečně se tam vše vysvětluje a opakuje...
díky :-)
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.